David Mills, Zadnja velika lekcija papeža Benedikta: resničnost usmiljenja (Vir: Aleteia)

V mladosti smo se morda oprli na eno vrstico v katekizmu in vse je bilo »urejeno«; starost pa nam pravi: »Dobro, to ‘drži’, a tudi ‘ne drži’…«

Mislil sem in verjetno tudi vi, da z bolečinami starosti pride do napredka glede nekaterih pomembnih stvari. Morda vas iz neznanih razlogov boli koleno in morda čutite težo vseh svojih napak in vsega česar niste storili, a molitev postane lažja in začenjate čutiti več nagonske simpatije do ljudi, ki jih nekdaj niste marali. Dobite vpogled v ljudi, v življenje, vase.

To je res, pravi zaslužni papež Benedikt v svoji zadnji knjigi, Zadnja zaveza. »V starosti si bolj izkušen.« Naučili smo se delati, kar delamo in to delamo bolje kot takrat, ko smo bili mladi. Prednosti starosti uravnotežijo izgube. Tako je to.

Ne lažje, ampak težje

Toda ne odneha na tej točki. Pokaže še en premik v drugo smer. Navaja velikega krščanskega teologa Romana Guardinija, ki je dejal: »V starosti nič ni lažje, ampak težje.« Benedikt podaja svoj primer: »Težo življenjskih vprašanj čutiš globlje.«

Na katera vprašanja meri? Na dve vrsti vprašanj: Velika vprašanja, kot na primer, zakaj Bog dopušča toliko trpljenja, in manjša, praktična vprašanja življenja v padlem svetu kot na primer: »Kako bi mu lahko pomagal?« in »Zakaj mu ni bolje?«

To je tisti težji del. Zame to pomeni, da, veruješ to, kar si veroval takrat, ko si bil mlajši, a ti je manj udobno, ker svet bolje poznaš. Najdeš se pri tem, da začneš odgovarjati: »Drži in ne drži«, medtem ko si takrat, ko si bil mlajši, sledil vrstici zapisani v katekizmu in bil prepričan, da je stvar urejena. Če povem to z drugimi besedami: bolj moralističen si, preden postaneš bolj usmiljen. V sebi začneš prepoznavati grešnike iz Jezusovih prilik.

Kakorkoli, to je moja izkušnja. Morda tudi globlje začnete čutiti bolečino drugih. To »stvar zakomplicira« kot bi dejal akademik. Besede, za katere se je nekoč zdelo, da postavijo problem na svoje mesto, ne zadoščajo več.

Ne bom trdil, da sem zelo napredoval v dobrodelnosti, a bolje vidim, koliko bolečine je v svetu. Jasneje vidim, kako številni ljudje zelo trpijo, kar mi pomaga pri razumevanju, zakaj delajo stvari, ki jih ne bi smeli. Moja lastna potreba po prejemanju usmiljenja od drugih kot tudi od Boga, mi je postala jasnejša, skupaj s spoznanjem, da ni tako jasna kot bi morala biti. Bolje razumem, zakaj je Jezus dejal: »Ne sodite«.

Z drugimi besedami, globlje kot čutite težo življenjskih vprašanj, manj neznosen in samozadosten samovšečnež si – vsaj kot sem kot mlad bil sam. Imaš neko modrost, prej pa si imel samo neko znanje, ki si ga napačno uporabljal.

Še en vpogled v Guardinijevo misel

Zdaj, ko imaš čas, boš lahko razmišljal. Ne le, da te bo bolelo koleno, globlje boš čutil tudi bolečino sveta in imel boš ostrejši občutek za svoje lastne padce in grehe; za stvari, ki si jih naredil narobe in stvari, ki jih nisi naredil. Toda Benedikt pravi še nekaj, kar vse obrne na glavo. Obstaja še en vpogled v Guardinijevo misel, da življenje, ko se postaraš postane težje, ne lažje.

Morda bolj čutimo težo življenjskih vprašanj, pravi, »toda nato tudi odkrijemo veličino Jezusovih besed.« Jezus je »vedno velik in poln skrivnosti. Globin Besede nikoli popolnoma ne odkrijemo.«

Benedikt nam daje zgled iz svojega življenja: »Sedaj odkrivam, da so številne izjave v evangelijih veliko bolj izzivalne v svoji veličini in teži kot sem to videl kdajkoli prej… Nekatere besede jeze, zavračanja, grožnje o sodbi, gotovo postanejo bolj skrivnostne in težje in strašnejše kot prej.« Celo v visoki starosti, dodaja, resnice »prihaja bliže k tebi kot nekaj popolnoma novega.«

Z drugimi besedami, življenje postane težje, ker vidimo jasneje, in resničnost usmiljenja je ena izmed teh spoznanj.« Bolje spoznavamo našega Gospoda in to na način, ki ga nismo odkrili, ko smo bili mladi. Mislim, da to drži za svetnike, zagotovo pa tudi za vse  nas, ki to nismo.

»To je dar«, pravi. In jaz dodajam: Kot je dar tudi Benedikt.

Več na: http://aleteia.org/2016/12/07/pope-benedicts-last-great-lesson-the-reality-of-mercy/