BOŽIČNO VOŠČILO G.
NADŠKOFA MSGR. STANISLAVA ZORETA
Dober
dan, dobri ljudje.
Živimo v času, ko v
medijih, ki nam sporočajo dogodke iz sveta in iz
naših krajev, slabe novice prehitevajo druga drugo
in grozeči naslovi kričijo na nas skoraj z vsake
strani časopisov. Kot bi se svet pogreznil v zlo
in bi ne bilo nobenega upanja več. Ljudje pa ne
moremo živeti brez prihodnosti, brez pričakovanja,
brez obljube.
Zato v našo sedanjost tako
pomirjajoče zveni beseda oznanila božične noči:
"Rodil se vam je danes v Davidovem mestu
Odrešenik, ki je Kristus, Gospod." In rodil se je
zato, ker je "Bog tako vzljubil svet, da je dal
svojega edinorojenega Sina, da bi se nihče ne
pogubil, kdor vanj veruje, ampak bi imel večno
življenje." Jezusovo rojstvo nam ne obljublja samo
jutrišnjega dne, ampak nam zagotavlja tudi večno
življenje, ki nam ga podarja Božja dobrota, Božja
ljubezen. Kakor je prvo sveto noč razsvetlila
svetloba Jezusovega rojstva, tako tudi v mračnost
naših dni sije obljuba Božje navzočnosti, ki jo
potrjuje vsak božični praznik.
Vsem,
posebej pa še tistim, ki doživljate, da je
življenje težko, ker vas bremeni bolezen, ker ste
osamljeni, ker ste izgubili delo, ker živite v
pomanjkanju, ker vas drugi izkoriščajo in
zaničujejo, vsem vam želim, da bi Božje rojstvo v
vas utrdilo prepričanje, da vas Bog ni zapustil.
Prihaja k vam in ostaja z vami. Blagoslovljen
božič voščim tudi vsem Slovencem po svetu in vsem,
ki so zaradi različnih dolžnosti daleč od doma.
Veselje praznovanja delim tudi z vsemi vernikom
drugih krščanskih skupnosti. V novem letu 2015 pa
vsem prebivalcem naše domovine želim: Mir in
dobro!
msgr. Stanislav Zore
OFM
ljubljanski nadškof
metropolit
AKTUALNE
NOVICE
Mojca M.
Štefanič, »Sveta družina je
zgled za vse vernike« (Vir:
Družina)
Papež Frančišek je
vernike pozval, naj si med pripravami na božične
praznike za zgled vzamejo Sveto družino. »Zgled
Marije in Jožefa je za vse nas povabilo, da
Jezusovega duha sprejmemo s popolno odprtostjo«,
je Frančišek dejal v nagovoru med včerajšnjo
opoldansko molitvijo angelovega češčenja na Trgu
sv. Petra v Vatikanu. Vsakdo izmed nas je
poklican, da kot Marija »Bogu odgovori z osebnim
in odločnim 'da' in se v celoti preda služenju
Gospodu in Njegovi milosti«. Božja Mati nas uči,
da se v trenutku, ko Jezus vstopi v naše
življenje, odzovemo hitro in velikodušno...
Papež je svojem nagovoru spomnil na
svetopisemsko pripoved o angelovem oznanjenju
Jezusovega rojstva. Ko je Marija v pripravljenosti
sprejela besede angela Gabriela, je s tem pokazala
svojo vero in sposobnost, »da prepozna Božji čas«.
Njeno vedenje je zato za vse nas »zgled priprave
na božične praznike«.
Več na: http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/all/7F738CBFF9EF001FC1257DB3003EB57E
Marjana
Debevec, Kako bodo božič praznovali kristjani v
Sveti deželi in Egiptu? (Vir: Radio
Ognjišče)
Božični prazniki
nas še posebej povezujejo s Sveto deželo in sveto
zgodbo, ki se je tam odvijala pred več kot 2000
leti. Zato je še toliko bolj razveseljiva novica,
da je Izrael v pričakovanju božičnih praznikov 700
kristjanom v Gazi podelil dovoljenje za obisk
Izraela. Novico je potrdil patriarhalni vikar za
Jeruzalem, pomožni škof William Shomali.
Dovoljenja sicer veljajo le za kristjane, mlajše
od 14 in starejše od 35 let.
Na območju Gaze
trenutno živi približno 1.300 kristjanov, od tega
jih je le 170 katoličanov. Poleg njih pa
prepustnice ob božičnih praznikih na dovoljenje za
obisk Izraela pričakuje tudi 25.000 kristjanov z
zahodnega brega reke Jordan.
V pričakovanju
množičnega obiska Svete dežele škof Shomali
pojasnjuje, da gre pri tem za osebno odločitev
vsakega posameznika, obenem pa poudarja pomen
tamkajšnjih kristjanov za pluralnost v njihovi
domovini in jih poziva, naj tam tudi ostanejo.
Cerkev si namreč na vso moč prizadeva, da bi
kristjani ostali v Sveti deželi.
Katoliški
škofje v Sveti deželi so v Jeruzalemu uredili novo
medijsko središče. »Christian Media Center« naj bi
deloval kot ekumenska platforma, je pojasnil
njegov vodja Sobhy Makhoul med četrtkovo
slovesnostjo ob odprtju.
Nova ustanova z
mednarodnim in arabsko govorečim uredništvom naj
bi med drugim usklajevala delo cerkvenih in s
Cerkvijo povezanih medijev v Sveti deželi. Sedež
središča »Christian Media Center« je frančiškanski
kolegij Terra-Sancta v zahodnem
Jeruzalemu.
V Egiptu pa kristjani tudi
letos doživljajo številne napade predvsem po
svetovnem spletu. Islamistične spletne strani
pozivajo muslimane, naj se izognejo vsakršnemu
sodelovanju, tudi posrednemu, na krščanskih
slovesnostih. Obenem pa napadajo tiste muslimane,
ki kristjanom izrekajo božična voščila. Med zapisi
na spletu najdemo tudi grožnje s smrtjo in pozive
k napadom na cerkve med obredi.
Mnogi
muslimani kljub tem grožnjam ostajajo zvesti svoji
veri in dialogu s kristjani. Upajmo le, da bo tudi
med božičnimi prazniki zmagal razum in ne bo
prišlo do večjih izgredov.
Več na: http://radio.ognjisce.si/sl/161/svet/15827/
Papež članom
rimske kurije: Varujmo se 15-ih bolezni! (Vir:
Radio Vatikan)
Papež
Frančišek se je ob tradicionalni izmenjavi
božičnih voščil srečal s člani rimske kurije. S
prisotnimi je podelil razmišljanje o rimski kuriji
kot telesu, ki si vsak dan znova prizadeva, da bi
bilo živo, zdravo, usklajeno, enotno samo v sebi
in v edinosti z drugimi.
»Telo kurije je
dinamično telo, ki ne more živeti brez hrane in
skrbi. Ne more živeti, če ne ohranja živega,
osebnega, pristnega in trdnega odnosa s Kristusom.
Če se nek član kurije ne bo vsak dan hranil s to
hrano, bo postal birokrat, formalist, mladika, ki
se bo posušila,« je papež med drugim dejal v
uvodnem delu govora.
Kurija je poklicana k
temu, da napreduje v občestvu, svetosti in
modrosti, da bo lahko v polnosti izvrševala svoje
poslanstvo. Kot vsako telo pa je tudi kurija
izpostavljena obolenjem. Papež je zato naštel
nekaj tako imenovanih »bolezni kurije«. To so
najbolj pogoste skušnjave in slabosti, ki
siromašijo službo Gospodu, ne le v kuriji, ampak
tudi v župnijah, redovnih skupnostih, duhovnih
gibanjih in med posamezniki.
Prva bolezen
je »bolezen tistega, ki misli, da je nesmrten«,
imun in hkrati nepogrešljiv. »To je bolezen
tistih, ki si ne želijo prenovitve in izboljšanja.
Bolezen je vseh onih, ki se obnašajo, kot da so
gospodarji in ki mislijo, da so nad vsemi.« Ta
bolezen izhaja iz »kompleksa izvoljenih«, iz
narcisizma, ki gleda samo svojo lastno podobo, ne
vidi pa Božje podobe, ki je vtisnjena v obličja
drugih, posebno najšibkejših. Zdravilo za to
bolezen se nahaja v milosti, da se čutimo grešniki
in da se zavedamo, da smo samo nekoristni
služabniki, ki so naredili to, kar je bilo
potrebno narediti (prim. Lk 17,10).
Druga
bolezen je takoimenovani »martalizem« (po sv.
Marti) oziroma pretirana dejavnost, bolezen
tistih, ki se potopijo v delo in zanemarjajo
najboljši del (prim. Lk 10,38-42). Čas počitka po
opravljenem delu je obvezen. Preživeti moramo del
časa tudi s sorodniki in najbližjimi ter
spoštovati praznike kot čas duhovne in telesne
krepitve.
Nadalje je papež govoril o
bolezni »duhovne in miselne okamenelosti«. To
bolezen imajo tisti, ki imajo srce iz kamna in so
»trdovratni« (Apd 7,51-60); tisti, ki so med potjo
izgubili notranjo vedrino, živahnost in drznost in
se skrivajo med papirji. »Izguba človeške
občutljivosti je nevarna stvar.« Ti ljudje ne
znajo več jokati s tistimi, ki jočejo in se
veseliti s tistimi, ki se veselijo. Biti kristjan
v resnici pomeni, misliti v sebi to, »kar je tudi
v Kristusu Jezusu« (Flp 2,5), gojiti občutke
ponižnosti in nesebičnosti, nenavezanosti in
velikodušnosti.
Četrta bolezen je »bolezen
pretiranega načrtovanja«. To je bolezen tistega
apostola, ki je vse skrbno načrtoval, in meni, da
bo popolno planiranje stvari dejansko vodilo
v napredek. »V to bolezen padeš, kadar ti je
lažje in bolj udobno ostajati v nespremenjenem
položaju.«
Naslednja je »bolezen slabe
koordinacije«. Ko člani niso v občestvu med seboj
in telo izgubi svojo nemoteno delovanje, postajajo
kot orkester, ki proizvaja samo še hrup, saj
njegovi člani ne sodelujejo in ne živijo ekipnega
duha. »Ko stopalo pripoveduje roki: »Ne potrebujem
te,« ali roka glavi: »Tu ukazujem jaz«, to
povzroča nelagodje in škandal.«
Nato imamo
tudi »duhovno obliko Alzheimerjeve bolezni«. To je
bolezen tistih, ki so pozabili na svojo zgodovino
odrešenja in na »prvo ljubezen« (Apd 2,4). Gre za
postopno upadanje duhovnih sposobnosti, ki v
daljšem ali krajšem času osebo hudo prizadenejo in
ji slej ko prej onemogočijo samostojno opravljanje
duhovne dejavnosti, saj obtiči v absolutni
odvisnosti od svojih pogosto namišljenih stališč.
To bolezen imajo ljudje, ki so pozabili na svoje
prvo srečanje z Gospodom in tisti, ki so preveč
odvisni od svojega trenutnega razpoloženja, svojih
strasti in svojih kapric.
Sedma bolezen je
»tekmovalnost in nečimrnost«. Za to boleznijo
bolehajo vsi tisti, ki imajo za prvi cilj svojega
življenja kroj in barvo oblačila ter našitke na
njem. Pozabljajo, da je sveti Pavel vabil: »Ne
delajte ničesar /.../ iz praznega slavohlepja,
ampak imejte v ponižnosti drug drugega za boljšega
od sebe. Naj nobeden ne gleda samo nase, temveč
tudi na druge« (Flp 2, 1-4). Ta bolezen povzroča,
da postanemo ljudje laži, da živimo v lažnem
misticizmu in v lažnem miru. Sam sveti Pavel
pravi, da so takšni ljudje sovražniki Kristusovega
križa.»Njihova slava je v njihovi sramoti,
premišljujejo zemeljske stvari« (Flp
3,19).
Osma bolezen je »bivanjska in
duhovna shizofrenost«. To bolezen imajo vsi tisti,
ki »živijo dvojno življenje, ki je sad hinavščine.
Ta hinavščina pa je posledica povprečne in
napredujoče duhovne praznine, ki je akademski
naslovi ne morejo zapolniti. To je bolezen tistih,
ki so zapustili pastoralno delo, se omejili na
birokratsko delo in tako izgubili stik z
resničnostjo in s konkretnimi ljudmi. Ustvarijo si
vzporedno življenje, v katerem odvržejo vse tisto,
kar strogo učijo druge in sami skrivaj živijo
razpuščeno. Ta huda bolezen se ozdravi s
spreobrnjenjem.«
Deveta bolezen je
»bolezen klepetanja, opravljanja, čenč in
godrnjanja«. Začne se tako, da človek izmenja
nekaj besed, ko se bolezen človeka polasti, pa ta
postane sejalec ljuljke in v mnogih primerih
hladnokrven morilec dobrega imena lastnih kolegov
in sobratov. »To je bolezen strahopetcev, ki
nimajo poguma, da bi spregovorili odprto in se
zato obnašajo zahrbtno.«
Deseta bolezen se
kaže v »oboževanju voditeljev in predstojnikov«.
»To bolezen imajo vsi tisti, ki se prilizujejo
svojim nadrejenim v upanju, da bodo nagrajeni. Ti
ljudje postanejo žrtve karierizma in oportunizma,
častijo ljudi in ne Boga« (prim. Mt 23, 8-12). Ti
ljudje v svojih službah razmišljajo samo o tem,
kaj morajo dobiti in ne, kaj morajo dati. Po drugi
strani lahko ta bolezen napade tudi predstojnike,
kadar se dobrikajo svojim sodelavcem, da bi si jih
psihično podredili.
Enajsta bolezen je
»brezbrižnost do drugih, ko vsakdo misli samo nase
in je izgubil iskrenost in toplino medčloveških
odnosov; ko bolj izkušeni ne dajo svojega znanja
na razpolago manj izkušenim sodelavcem; ko
ljubosumno in lokavo uživajo ob napaki drugih,
namesto, da bi jim priskočili na
pomoč.«
Dvanajsta bolezen je »pogrebni
obraz«. To je bolezen osornih in mračnih ljudi, ki
menijo, da je resnoba v tem, da na svoja obličja
naslikajo melanholijo in strogost ter da so do
drugih, posebno do svojih podrejenih, trdi,
neupogljivi in arogantni. V resnici pa je to
simptom strahu in osebne negotovosti. Apostol mora
biti vljuden, vesel, navdušen, širiti mora
nalezljivo veselje, ki ga bo približalo
ljudem.
Trinajsta bolezen je »bolezen
kopičenja stvari«. To je bolezen apostola, ki
svojo praznino polni s stvarmi, z materialnimi
dobrinami, pa ne zato, ker jih potrebuje, temveč
zato, da bi se počutil bolj gotovega. V resnici pa
ne bomo s seboj odnesli nič materialnega, saj na
mrtvaškem prtu ni žepov.
Štirinajsta bolezen je
»bolezen zaprtih skupin«. Pripadnost neki
skupinici v primeru take bolezni postane močnejša
od pripadnosti telesu, včasih celo od pripadnosti
Kristusu. Tudi ta bolezen se začne z dobrimi
nameni, sčasoma pa usužnji in postane kot rak,
grožnja v harmoniji telesa. Povzroča veliko hudega
in veliko škandalov.
Še zadnja, petnajsta,
pa je bolezen »posvetnega dobička in posvetne
duhovnosti. To je takrat, ko apostol svoje
služenje spremeni v vladanje, vladanje pa v
trgovanje, da bi zaslužil in da bi imel še več
oblasti.« Ti ljudje so za dosego lastnih ciljev
sposobni obrekovati, jemati dobro ime drugim, celo
v medijih. Za dosego svojih ciljev uporabljajo
vsako sredstvo in sicer v imenu pravičnosti in
transparentnosti, pogosto pa je njihov edini namen
ta, da so v središču pozornosti.
»Prosimo
Devico Marijo, Mater Boga in Mater Cerkve, naj
zaceli rane greha, ki jih vsak od nas nosi v
svojem srcu. Naj imamo dovolj poguma, da bomo
priznali, da smo grešniki in da potrebujemo
Kristusovo usmiljenje,« je bila ena od zaključnih
misli papeževega božičnega govora članom rimske
kurije.
Več na: http://sl.radiovaticana.va/news/2014/12/22/pape%C5%BE_%C4%8Dlanom_rimske_kurije_varujmo_se_15-ih_bolezni!/1115710
Ksenja
Hočevar, Lux za Ido (Vir.
Družina)
Filmska nagrada
lux je šla letos v roke poljsko-danski
koprodukciji Ida v režiji Pawla Pawlikowskega.
Zmagovalca je v času plenarnega zasedanja v
osrednji dvorani pred vsaj 90-odstotno
zasedenostjo s poslanci, na tribunah pa s
številnimi novinarji in ljubitelji filma, v sredo
opoldne razglasil predsednik Evropskega parlamenta
Martin Schulz. Le nekaj manj glasov kot Ida je
prejel slovenski film Razredni sovražnik režiserja
Roka Bička, tretje mesto pa je zasedel francoski
film Banda punc režiserke Celine Sciamma. Vsi
trije režiserji so se podelitve nagrade v
Strasbourgu tudi udeležili in poželi izjemno
navdušenje.
Od 60 filmov v ožji
izbor treh tudi slovenski
Evropski
parlament je nagrado lux podelil osmo leto
zapored. Od 60 filmov, ki so jih do marca 2014
predlagale različne kulturne inštitucije iz tako
rekoč vseh evropskih držav, jih je posebna
komisija 20 strokovnjakov do julijskega filmskega
festivala v poljskih Karlovih varih izbrala 10, do
septembrskega beneškega filmskega festivala so jih
izločili še sedem, trije – poljski Ida, slovenski
Razredni sovražnik in francoski Banda punc – pa so
začeli »evropsko tekmo« za nagrado Lux. Vse tri
filme so prikazali v kinematografih 28 evropskih
držav in jih podnaslovili v 24 jezikov. Veliko
možnosti za ogled filma so imeli tudi evropski
poslanci, tako v Bruslju kot na oktobrskem in
novembrskem zasedanju v Strasbourgu. Kot je na
filmskem seminarju, ki je bil dva dni v času
zasedanja poslancev v evropskem parlamentu,
povedala koordinatorica za podelitev nagrade lux,
nekdanja poslanka Doris Pack, si je vsaj polovica
poslancev filme tudi ogledalo.
Ida – film o
zgodovini komunistične Poljske
Film Ida
razgrinja zgodbo mlade redovnice leta 1962 v
komunistični Poljski. Anna je kot sirota odraščala
pri sestrah v samostanu. O svojih koreninah in
družinski zgodovini ne ve praktično ničesar. Tik
pred večnimi zaobljubami pa jo prednica samostana
pošlje na obisk k teti Wandi, za katero sploh ni
vedela, da jo ima. Nekdanja ugledna sodnica blizu
komunističnemu režimu, sedaj pa alkoholičarka in
psihično bolna ženska, se odloči, da z Anno poišče
grob njenih staršev. Ob raziskovanju krajev Anna
odkrije, da je njeno pravo ime Ida, odkrije, da ni
katoličanka, ampak Judinja … Ob odkrivanju
družinske zgodbe pa Ida in Wanda gledalcu
razkrivata dramatično, zamolčano in boleče
poglavje poljske zgodovine.
Zgodba o Idi
je le košček pripovedi velike zgodovine. V začetku
60. let, kamor je režiser postavil film, so bile
grozote druge svetovne vojne še sveže v spominu
poljskega ljudstva, komunistična ideologija pa še
močno zasidrana. Režiser je pretresljivo prikazal
trpljenje Poljakov pod nacizmom, saj v nobeni
drugi državi ni bilo toliko Judov odpeljanih v
koncentracijska taborišča, in prikazuje
ohromljenost Poljakov pod komunizmom. Zgodba o Idi
pa je povedana tako univerzalno in tankočutno, da
se bi z njo lahko identificirale zgodbe številnih
slovenskih družin. Ali kot je dejal režiser
Pawlikovski po prejemu nagrade: »Zgodba iz filma
se verjetno ne bi mogla zgoditi nikjer drugje kot
v Evropi. In lahko bi se zgodila v katerikoli
državi vzhodne Evrope.«
Je tudi film o veri.
Ida: "Bog je povsod. Vem."
Ida pa ni le
film o zgodovini, ampak govori tudi o iskanju
identitete, o krivdi, o glasbi, zaljubljenosti.
Govori tudi o globoki veri, o Bogu, o večnosti.
Mlada redovnica Ida pred večnimi zaobljubami ob
samomoru tete za kratek čas celo sleče redovno
obleko, ko se ji svet zamaje ob tetinem samomoru.
A Bog je močnejši od sladkosti nočnega
veseljačenja in zaljubljenosti, Ida se vrne v
samostan in se za vedno zaobljubi Bogu. Pravzaprav
je nekakšna vezna nit filma prav Idin stavek: "Bog
je povsod. Vem."
Poljaki so film zares
sprejeli šele sedaj, ko žanje uspehe v drugih
evropskih državah in po svetu. V Franciji si ga je
v nekaj mesecih ogledalo pol milijona gledalcev,
med drugim je film nominiran tudi za tujejezičnega
oskarja, nedavno pa je bil razglašen za najboljši
evropski film letošnjega leta po izboru tako
filmskih ustvarjalcev - članov Evropske filmske
akademije kot občinstva. V ljubljanskem Koloseju
je bil prikazan enkrat v sklopu evropskih filmskih
dni, upamo pa, da uradno razglašen najboljši
evropski film pride na reden spored.
Zgodba s katere koli
evropske šole, promocija za slovenski
film
Tudi slovenski film Razredni
sovražnik je navdušil poslance. Režiserja Roka
Bička so za film navdihnili resnični dogodki.
Zgodbo je doživel kot srednješolec, ko je
dijakinja zadnjega letnika naredila samomor. Temu
je sledil upor njenih sošolcev proti šolskemu
sistemu in profesorju nemščine. O filmu smo v
Družini že pisali, ko je prišel na velika platna.
Film je prejel že celo vrsto vidnih nagrad, med
drugim nagrado filmskih kritikov na Beneškem
filmskem festivalu in vesno za najboljši
celovečerec na nacionalnem filmskem festivalu v
Portorožu, bil je tudi slovenski kandidat za
tujejezičnega oskarja.
Rok Biček je ne le
prvi slovenski režiser, ampak tudi najmlajši
režiser, ki je bil kdajkoli nominiran za filmsko
nagrado lux. »Zgodba Razrednega sovražnika bi se
lahko zgodila kjerkoli v Evropi, na vsaki srednji
šoli. Največji čar filma v tem, da se lahko z njim
poistovetijo ljudje po vsej Evropi,« je dejal
slovenski režiser v Strasbourgu. Da je film prišel
v ožji izbor za nagrado lux, da so ga predvajali v
28 državah in da je podnaslovljen v 24 jezikov po
besedah Bička ni le uspeh za Razrednega
sovražnika, ampak je to »najboljša promocija za
slovenski film«.
Francoski film Banda punc
pa je najstniška zgodba iz predmestja Pariza.
Pripoveduje o povprečni najstnici, ki dočaka svojo
priložnost, ko jo dekleta zvabijo v svojo tolpo,
kar ji obeta dostop do prikupnih fantov. Tiha
najstnica se takoj vživi v vlogo razgrajaškega
dekleta in se odpravi na pot preobrazbe, v kateri
postaja mlada ženska, polna uporniškega duha in
obenem odrasla oseba, ki povsem nadzoruje lastno
usodo.
V Evropi se posname
veliko kvalitetnih filmov, a niso konkurenčni
bogati ameriški industriji
Na dvodnevnem
filmskem seminarju, ki so ga organizirali v sklopu
podelitve nagrade lux, je bilo govora o
pomembnosti evropske filmske kinomatografije, ki
bi bila z vsebino, zgodbami in kvaliteto lahko
konkurencna ameriskemu filmu, če bi le bila dovolj
finančno podprta. Koordinatorka nagrade Doris Pack
je izpostavila, da evropski film prikazuje naše
kraje, pripoveduje zgodbe naših ljudi, z njimi se
Evropejec lahko poistoveti. Z nagrado lux dajejo
možnost najboljšim filmom, da jih vidi čim več
gledalcev ter da tako spoznavajo bogastvo in
raznolikost evropske produkcije.
Več na:
http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/clanek/lux-za-ido