Izjava Sveta
katoliških laikov glede predloga Zakona o davku na
nepremičnine
V
Svetu slovenskih katoliških laikov nasprotujemo
predlogu Zakona o davku na nepremičnine
Ministrstva za finance. V njem se predlagajo
škodljive spremembe davčne zakonodaje, ki bi
stavbe za opravljanje verskih obredov, cerkve,
kapele, verska znamenja in kapelice ter druge
nepremičnine, v katerih se opravljajo neprofitne
verske dejavnosti, obdavčile povsem v nasprotju s
primerljivimi evropskimi
ureditvami. Slovenski
katoliški laiki opozarjamo, da so v evropskih
državah s primerljivo pravno kulturo in tradicijo
(npr. Avstrija, Nemčija, Danska, Latvija,
Nizozemska, Švedska …) verske skupnosti, vključno
s katoliško Cerkvijo, oproščene plačila davka na
nepremičnine, ki se uporabljajo za verske namene.
To je razvidno tudi iz primerjalne analize
ureditev v teh evropskih državah, ki jo dodajamo
kot prilogo. Sedanji predlog obdavčitve zato
povsem stvarno neutemeljeno odstopa od
primerljivih ureditev. Svet slovenskih katoliških
laikov kot civilnodružbena organizacija, ki
predstavlja katoliške laike iz dobrodelnih,
izobraževalnih, mladinskih, kulturnih,
kontemplativnih ter drugih katoliških organizacij
in gibanj, glede na dejansko stanje revščine in
socialnih stisk v Sloveniji, opozarja, da bo
predlagana obdavčitev sakralnih nepremičnin še
bolj prizadela katoličane, ki sami skrbimo za
vzdrževanje in obnavljanje ter sploh obstoj
sakralnih objektov, med katerimi je mnogim priznan
status kulturne dediščine in narodnega
bogastva.
Naj opozorimo, da imajo posamezne
slovenske župnije tudi po 20 podružničnih cerkva
ali kapelic, ki so vsi po vrsti kulturni biseri.
Zato bi se zlahka zgodilo, da bi bila skupnost, ki
te sakralne objekte že sedaj na lastnih plečih
obnavlja in vzdržuje, zaradi dodatne obremenitve
prisiljena slednje porušiti.
Dodatna
obdavčitev prispevka katoličanov k ohranjanju
slovenske kulturne dediščine je torej
nesprejemljiva in v nasprotju tako s širšim
interesom slovenske kulturne in narodne
identitete.
Sakralne nepremičnine, ki se
uporabljajo za verske namene, so bile pri nas ţe v
rimskih časih izvzete iz pravnega prometa.
Dejstva, da so tovrstne nepremičnine brez dejanske
tržne vrednosti, da so v veliki meri del kulturne
dediščine ter da se uporabljajo neprofitno in v
dobro državljanov, so v razvitih demokratičnih
ureditvah stvarno utemeljeni razlogi za njihovo
drugačno davčno obravnavo. V zvezi s tem v Svetu
opozarjamo, da obdavčitev sakralnih objektov
posega v ustavno zagotovljeno pravico do verske
svobode. Tej pravici je skladno z ustavno
ureditvijo priznan poseben ustavni status, saj je
ni mogoče začasno razveljaviti ali omejiti, niti v
vojnem in izrednem stanju. Zato menimo, da so
takšni stvarno neutemeljeni posegi v ustavne
pravice lahko podvrženi ustavnosodni presoji.
Ustavno sodišče je ţe leta 1998 v odločbi
Up-301/96 zapisalo, da je v zgodovinsko poslanstvo
slovenske Ustave vgrajen njen temeljni cilj,
preprečiti vsakršen poskus ponovne vzpostavitve
totalitarnega sistema.
Z omejevanjem
individualne in kolektivne verske svobode,
kakršnega predstavljajo predmetne spremembe davčne
ureditve, se zanika človekovo dostojanstvo kot
enega od ključnih postulatov svobodne in
demokratične družbe. Zato v Svetu slovenskih
katoliških laikov poudarjamo, da je neutemeljeno
obdavčenje sakralnih in drugih objektov,
namenjenih verski dejavnosti, neustavno in zato
nedopustno. Primerjalna analiza
davka na nepremičnine verskih skupnosti v
evropskih državah Avstrija Zakon
o davku na nepremičnine (Grundsteuergesetz 1955 –
GrStG - Bundesgesetz vom 13. Juli 1955) v 5. in
naslednjih točkah paragrafa 2 (Befreiungen)
določa, da so verske skupnosti oproščene plačila
davka na nepremičnine, ki se uporabljajo za
sakralne namene in tudi širše. Nemčija Zakon
o davku na nepremičnine (Grundsteuergesetz vom 7.
August 1973 (BGBl. I S. 965) v 4. točki in nasl.
Paragrafa 3 (Steuerbefreiung für Grundbesitz
bestimmter Rechtsträger) določa, da so verske
skupnosti oproščene plačila davka na nepremičnine,
ki se uporabljajo za sakralne namene in tudi
širše. Danska Na
Danskem obstaja državna Cerkev, ki je skoraj
oproščena plačila davkov; sploh glede nepremičnin,
primerljivo enaka ureditev velja tudi za ostale
verske skupnosti. Latvija Davka
na nepremičnine se ne plačuje za nepremičnine
verskih organizacij, v zvezi s katerimi se ne
izvaja ekonomskih dejavnosti. Nizozemska Davka
so oproščene cerkvene stavbe, ki se uporabljajo za
verske namene. Švedska Davka so
oproščene cerkvene stavbe, ki se uporabljajo za
verske namene. Ureditve držav iz gornje
primerjalne analize razen Nemčije so navedene v
prikazu primerljivih držav predloga Zakona o davku
na nepremičnine kot tiste, po katerih se je
zgledoval predlagatelj zakona. Kot kaže analiza,
je predlagana ureditev obdavčitve nepremičnin,
namenjenih verskim dejavnostim, primerjalnopravno
izjema oziroma unikum v primerjavi z drugimi
primerljivimi evropskimi
državami.
Svoboda
veroizpovedi je sestavni del pravične družbe:
Izjava Komisije Pravičnost in
mir
Komisija Pravičnost
in mir (KPM) pri Slovenski škofovski
konferenci (SŠK) se je v svoji zgodovini
dosledno zavzemala za uveljavljanje človekovih
pravic in demokratičnih standardov, še posebej v
času nastajanja slovenske države. Po več kot
dvajsetih letih lastne države s skrbjo in žalostjo
ugotavljamo, da slovenska država in družba vse
bolj trpita zaradi odsotnosti temeljnih vrednot in
pravic, ki so pogoj za obstoj in rast sleherne,
tudi moderne družbe. Kot posvetovalni organ SŠK
smo v preteklosti s svojimi stališči opozarjali na
različne negativne pojave v družbi in spodbujali k
iskanju rešitev. Čutimo posebno dolžnost, da se
oglašamo na področju uresničevanja in
uveljavljanja svobode veroizpovedi, kot ene od
temeljnih človekovih pravic glede na mednarodne
dokumente o človekovih pravicah. Po našem trdnem
prepričanju je verska svoboda eden od ključnih
dejavnikov, ki lahko pomembno prispeva k večji
strpnosti in medsebojnemu spoštovanju v vsaki
družbi.
Ko ocenjujemo prehojeno pot od
devetdesetih let prejšnjega stoletja do danes,
lahko ugotovimo, da je bil z več različnimi
sporazumi in dogovori, ki so bili sklenjeni z
različnimi verskimi skupnostmi ter z Zakonom o
verski svobodi dosežen določen napredek na
tem področju, obenem pa nekatera druga dejstva
zbujajo resne skrbi. Sprašujemo se, če so pomembni
družbeni deležniki iskreno prepričani, da je
versko prepričanje pomemben in konstitutiven del
osebnega in družbenega življenja. So verujoči
resnično enakopravni državljani, ki lahko svojo
vernost živijo tako v javnem kot zasebnem
življenju?
Skrbi nas pristransko
razumevanje načela ločitve Cerkva in verskih
skupnosti ter države, ki se pogosto razlaga kot
njihova izključitev iz vseh javnih zadev. Skrbi
nas dejstvo, da religijske vsebine niso sestavni
del vzgojno izobraževalnih programov, kar ima za
posledico vedno večje nepoznavanje vere, verstev
in kulture, ki je nastajala iz verske izkušnje.
Posledično to pomeni, da verska vprašanja od vrtca
do univerze ostajajo tabu tema. S tem se
spodbujajo predsodki in nestrpnosti, ki se pogosto
izražajo pod krinko umetniškega ustvarjanja,
enostranskega medijskega prikazovanja,
posploševanja napak, kaznivih dejanj ali grehov
posameznikov na vse kristjane oz. predstavnike
Katoliške Cerkve. Posebej je potrebno izpostaviti
kristjanofobijo, ki je prišla do izraza na
različnih napisih po stenah, posebej na cerkvenih
stavbah. Tovrstni pojavi do sedaj niso doživeli
nikakršne pravno formalne sodbe, ki bi dala jasno
vedeti, kje so meje kratenja človekovega
dostojanstva, spoštovanja in strpnosti na področju
svetovnonazorskih
prepričanj.
Komisija ugotavlja, da
je slovenska država ena od redkih v Evropski
uniji, ki ni uredila materialnega položaja
Cerkva in verskih skupnosti. Neurejenost tega
področja je vedno znova razlog za pristransko
prikazovanje njihovega premoženja. Posebej v oči
bode pristransko prikazovanje domnevnih prejemkov
Katoliške Cerkve iz proračunskih virov, npr. za
šolstvo. Pri tem se dosledno zamolči, da so
otroci, ki se šolajo v osnovni in srednjih šolah
Katoliške Cerkve za državo mnogo manjši strošek,
kot če bi se šolali na državnih šolah, ob tem pa
so objektivno merjeni rezultati na cerkvenih šolah
v povprečju boljši od rezultatov na javnih šolah.
Dokler gmotni položaj Cerkva in verskih skupnosti
ne bo natančno in zakonsko opredeljen, tako dolgo
bo to tema, ki jo bodo oblikovalci javnega mnenja
izkoriščali predvsem v politične in ideološke
namene. Ni težav, če je javnost kritična do
finančnih in gospodarskih nepravilnosti, ki so se
zgodile v verskih ustanovah, vendar je sedaj
prišlo do sistematičnega spodbujanja sovraštva do
kristjanov oz. kristjanofobije.
Cerkev na
Slovenskem nudi duhovno oskrbo članom katoliške
skupnosti, poleg tega pa izvaja tudi mnoge
družbeno koristne dejavnosti, ki so namenjene
vsem, ne le članom katoliške skupnosti. Ob tem
izpostavljamo zgolj Slovensko karitas, ki
skupaj z drugimi cerkvenimi dobrodelnimi in
socialnimi ustanovami predstavlja pomemben
družbeni korektiv za lajšanje socialnih
stisk.
Komisija pričakuje, da bo
slovenska družba na različnih ravneh dosegla
temeljno soglasje o religioznosti kot pozitivnem
družbenem dejstvu, ki mnogim državljanom pomaga
osmišljati življenje in s tem krepi njihovo etično
držo. Pričakujemo, da bo religioznost postala
predmet vsesplošnega, dostojnega in za
demokratično kulturo pomembnega soustvarjalca
družbenega dialoga, ki mora postati tam, kjer je
to potrebno, tudi predmet zakonskih pravičnih
rešitev. Pričakujemo, da se bodo politično
pomembne osebnosti ogradile od vseh tistih
družbenih pojavov, ki brez tehtnih razlogov
napadajo kristjane in Katoliško Cerkev.
Pričakujemo, da bo sodna veja oblasti kazenske
primere, ki zadevajo cerkvene osebe ali tudi
pravne osebe, povezane s Cerkvijo, obravnavala
nepristransko in v skladu s pravnimi standardi, ki
morajo veljati za vse ljudi enako. Pričakujemo, da
se bodo odpravile tiste pravne anomalije, ki so v
zadnjem času povzročile nove družbene delitve in
krivice. Pričakujemo, da bodo vsakokratne
slovenske izvršilne oblasti, krščanske civilne
organizacije in skupine ter Cerkev kot
institucijo, obravnavale v duhu lizbonske ustave
ter stalnega, odprtega in iskrenega
dialoga.
Komisija podpira in
soglaša z analizo stanja, ki jo predstavlja
deklaracija Civilne družbe za pravično
Slovenijo, hkrati pa podpira prizadevanja, ki
lahko izboljšajo vse slabše družbeno stanje.
Zaskrbljeni za domovino Slovenijo in za slovensko
državo naj še enkrat poudarjamo, da je svoboda
veroizpovedi lakmusov papir za družbo in kaže na
njen odnos do človekovega dostojanstva. Moderne
sekularne družbe in države s tem nimajo takšnih
težav. Obstoječe stanje lahko spremenimo s skupno
voljo in prepričanjem, da vernost mnogim
državljanom pomeni bistveni del njihovega
življenja, ki ga je potrebno spoštovati in ceniti.
S tem lahko bistveno prispevamo k bolj pravični in
tudi bolj sproščeni ter poenoteni Sloveniji v vseh
tistih vprašanjih, ki so nepogrešljiva za skupno
blaginjo vseh, ne glede na svetovnonazorska in
verska prepričanja. Cerkve in verske skupnosti so
v preteklosti in sedanjosti prispevale svoj
pomemben delež k humanizaciji in socializaciji
družbe. Svojemu poslanstvu morajo ostati zveste in
v danih družbenih razmerah zahtevati, da se njihov
prostor delovanja jasno opredeli in spoštuje. Samo
tako lahko govorimo o pravični družbi za
vse.
Komisija Pravičnost in mir Zanjo:
dr. Ivan J. Štuhec
Izšla je prva
okrožnica papeža Frančiška: Lumen fidei – Luč vere
(Vir: Katoliška cerkev)
V
petek, 5. julija 2013, je izšla prva okrožnica
papeža Frančiška z naslovom Lumen fidei –
Luč vere. Dokument, ki so ga dopoldne
predstavili v Tiskovnem uradu Svetega sedeža, je
razdeljen na štiri poglavja. V uvodu papež
Frančišek zapiše, da je Lumen fidei
skoraj v celoti pripravil zaslužni papež Benedikt
XVI. in da je sam dodal nekaj dopolnil. Okrožnico
o veri je zato treba prišteti k prvima dvema
okrožnicama Benedikta XVI. o ljubezni in
upanju.
Sicer papež
Frančišek v uvodnem poglavju predstavi povode za
pripravo dokumenta. Predvsem gre za obnovitev
luči, ki je lastna veri in ki zmore razsvetliti
celotno človeško bivanje, človeku pomagati pri
razločevanju med dobrim in slabim, še posebej v
moderni dobi, kjer je verovanje zoperstavljeno
iskanju in je vera opredeljena kot iluzija, kot
skok v prazno, ki ogroža človekovo svobodo. Kot
drugo želi okrožnica Lumen fidei – glede
na to, da je izšla v letu vere –
okrepiti zaznavanje prostranosti obzorij, ki jih
vera odpira za izpovedovanje v edinosti in
celovitosti. Vera namreč ni v naprej znana
predpostavka, ampak je Božji dar, ki ga je treba
gojiti in krepiti. »Kdor veruje, vidi,«
piše papež, kajti luč vere prihaja od Boga in je
zmožna razsvetliti celotno človekovo eksistenco.
Izhaja iz preteklosti, iz spomina na Jezusovo
življenje, a gre tudi v prihodnost, da bi nam
odprla velika obzorja.
V prvem poglavju, ki
nosi naslov Verovali smo v ljubezen,
papež Frančišek vero pojasni kot
poslušanje Božje besede, kot
klic, da izstopimo iz svoje samote in se
odpremo za novo življenje, in kot obljubo
prihodnosti, ki nam zagotavlja nadaljevanje naše
poti v času in je zato tesno povezana z upanjem.
Vera je zaupanje v usmiljeno Božjo ljubezen, je
razpoložljivost, da nas Božji klic vedno znova
preoblikuje, je zastonjski dar Boga, ki nas prosi
ponižnosti in poguma, da se mu zaupamo in
izročimo. Papež v ospredje postavi Jezusa, ki je
»zanesljiva priča« in »vreden
vere«, kot ključni vidik vere v Jezusa pa
izpostavi »soudeleženost v njegovem načinu
gledanja«.
Drugo poglavje, z naslovom
Če ne boste verovali, ne boste spoznali,
govori o tesni vezi med vero in resnico. »Vera
brez resnice ne rešuje,« piše papež, ostaja
lepa pravljica, projekcija naših želja po sreči.
Okrožnica nato poudarja še vez med vero in
ljubeznijo, iz česar izhaja, da torej tudi
ljubezni in resnice ni mogoče ločiti. In ker se
poznavanje vere rodi iz zveste Božje ljubezni, sta
med seboj neločljivi tudi resnica in zvestoba.
Papež nato spregovori o dialogu med vero in
razumom ter med drugim poudari, da vera ni
nepopustljiva in da vernik ni prevzeten. Resnica
nas namreč dela ponižne in nas vodi v sobivanje in
spoštovanje drugega.
Evangelizaciji je
posvečeno tretje poglavje okrožnice in nosi naslov
Izročil sem vam, kar sem prejel. V tej
povezavi papež govori o zakramentih, evharistiji,
izpovedovanju vere, molitvi, desetih Božjih
zapovedih. Med drugim poudari, da je vera ena
sama, zato jo je treba izpovedovati v vsej njeni
čistosti in celovitosti: »edinost vere je
edinost Cerkve«.
Zadnje, četrto
poglavje okrožnice o veri nosi naslov Bog jim
je pripravil mesto in pojasnjuje povezanost
med vero in skupnim dobrim. Vera, ki se rodi iz
Božje ljubezni, ustvarja trdne vezi med ljudmi in
konkretno služi pravičnosti, pravu in miru. Vera
je blaginja za vse, je skupno dobro. Okrožnica se
nato osredotoči na nekatera okolja, ki jih
razsvetljuje vera: najprej je to družina,
utemeljena na zakonski zvezi, nato so tu mladi in
seveda vsi družbeni odnosi. Govor je še o naravi
ter tudi trpljenju in smrti. Papež Frančišek
sklene s spodbudo, naj ne dopustimo, da se nam
ukrade upanje. Besedilo je povzeto po objavi na
spletni strani Radia
Vatikan. Več na: http://katoliska-cerkev.si/izsla-je-prva-okroznica-papeza-franciska-lumen-fidei-luc-vere »Angel z
nebes,« izjavlja tunizijski migrant (Vir:
Radio Vatikan)
Najpogosteje
izrečeni besedi na Lampedusi, ki jo je obiskal
sveti oče, sta »veselje« in »hvaležnost«. Naš
sodelavec se je v pogovoru srečal z Omarjem, ki je
na otok prispel leta 2011. Zaposlen je v otoškem
sprejemnem centru, kjer sprejemajo migrante. Kako
on kot musliman in Tunizijec doživlja današnji
papežev prihod na otok?
»Ob pogledu
papeža Frančiška, ob njegovih očeh, ob luči, ki
žari iz njegovega pogleda, sem se počutil, kot da
bi ga poznal že dolgo časa. Kot da bi nam govoril:
nisem kristjan, musliman, kopt ali žid, sem nekdo,
ki ljubi vse ljudi.«
Omar je
poudaril, da je zaskrbljen zaradi nemirov v
Siriji, Tuniziji in Libiji. Ta papež pa je
znamenje upanja. Velikega upanja. »Samo tisti,
ki ljubi, bo zmagal. Tisti, ki ohrani
dostojanstvo, je resnični zmagovalec. Kdor ima
čisto srce in dušo! Prepričan sem, da bo za nas
naredil mnogo. Potrebujemo ga, potrebujemo vas,
posebno pa njega.«
Na vprašanje, ali
je papež pomemben ne le za kristjane, pač pa tudi
za muslimane, se Omar ne obotavlja z odgovorom:
»Da, prav gotovo. Saj je kot angel, ki je
poslan z nebes. Kot nekdo, ki smo ga dolgo
pričakovali. Gotovo bo po Lampedusi šel tudi v
Afriko. Postaviti mora mejo neredu, ki tam vlada.
Želim se mu zahvaliti, mu zaželeti zdravja,«
pravi Omar. Nato doda: »Upam, da bo lahko
pomagal Afriki, upam, da bo za nas storil veliko
dobrega, kajti nadvse ga
potrebujemo.«
Več na: http://sl.radiovaticana.va/news/2013/07/08/%C2%BBangel_z_nebes,%C2%AB_izjavlja_tunizijski_migrant/slv-708656
Kardinal Ryłko o
SDM: Vedno znova vzbujajo začudenje (Vir: Radio
Vatikan)
O 28. svetovnem
dnevu mladih v Riu de Janeiru nekaj dni pred
začetkom razmišlja tudi kardinal Stanisław Ryłko,
predsednik Papeškega sveta za laike. To srečanje
papeža Frančiška z mladimi, žejnimi vrednot in
vere, bo prineslo kar nekaj novosti. V Latinsko
Ameriko se bo vrnilo po 26 letih. Srečanje v
Buenos Airesu leta 1987 je bilo prvo, ki je bilo
organizirano zunaj Rima. Z njim se je začelo
romanje mladih kristjanov, ki vsakič znova prinese
ogromno veselja vere, misijonarskega navdušenja,
ljubezni do Petrovega naslednika in
Cerkve.
Posebnost srečanja v Riu de Janeiru
je, da ga je pripravil Benedikt XVI., vodil pa ga
bo papež Frančišek, prvi Petrov naslednik, ki
prihaja iz Latinske Amerike. Kot meni kardinal
Ryłko, se dogodek uvršča v kontekst hoje Cerkve
današnjega časa, ki jo Sveti Duh spodbuja k
prenovi misijonarskega dinamizma. Uvršča se tudi v
kontekst hoje Cerkve v Latinski Ameriki, ki po
Aparecidi živi obdobje zavzetosti za »celinski
misijon«. Na ravni vesoljne Cerkve pa se srečanje
v Riu de Janeiru navsezadnje uvršča še med dogodke
v letu vere.
Po kardinalovih besedah vse to
kaže obširno obzorje cerkvenega življenja, v
katerega je umeščen 28. svetovni dan mladih. Le-ta
je dar, ki naj ga celotna Cerkev, še posebej pa
Cerkev v Braziliji, sprejme z veseljem in
hvaležnostjo, obenem pa tudi z občutkom
odgovornosti. Pričakovanja so namreč velika.
Svetovni dnevi mladih so že vse od svojih začetkov
povezani z duhovnimi izkušnjami milijonov mladih z
vseh celin. Gre za odkritje Kristusa, ki je pot,
resnica in življenje; za odkritje Cerkve kot
matere in učiteljice ter družbe prijateljev; za
odkritje Petrovega naslednika kot zanesljivega
voditelja in prijatelja, ki mu je mogoče zaupati.
S svetovnimi dnevi mladih so povezani mnogi novi
duhovni poklici. Z njimi je Cerkev dobila
pomlajeno obličje, navdušenje in nov pogum, je še
zatrdil predsednik Papeškega sveta za
laike.
Svetovni dnevi mladih vedno znova
vzbujajo začudenje, saj se tam zberejo mladi, ki
so drugačni od tistih, ki jih predstavljajo
mediji. Žejni so vrednot in v življenju iščejo
globlji smisel. Iščejo odgovore na temeljna
vprašanja življenja in najdejo jih v Kristusu ter
Cerkvi. Letos jim bodo pri tem iskanju v pomoč
izkušnje mladih Brazilcev, ki bodo vsem
udeležencem posredovali lepoto svoje bogate verske
tradicije in obenem ponudili pričevanje vere,
polne navdušenja, ki je značilna za
latinskoameriške države. Mlade romarje pa bo
nedvomno nagovoril tudi papež Frančišek, ki se je
že v prvih mesecih svojega pontifikata izkazal kot
oče in prijatelj mladih. S svojim preprostim in
neposrednim jezikom dosega srca in pretresa vesti.
Njegove besede in njegovo osebno pričevanje bosta
med srečanjem v Riu de Janeiru sporočilo, ki bo
mlade spodbudilo, da zares postanejo učenci in
misijonarji, tako je prepričan predsednik
Papeškega sveta za laike.
Več na: http://sl.radiovaticana.va/news/2013/07/09/kardinal_ry%C5%82ko_o_sdm:_vedno_znova_vzbujajo_za%C4%8Dudenje/slv-708924 | | |
|
|
|