TEOLOŠKI
KOTIČEK
Poklicanost in poslanstvo
laikov
Duhovniki in
laiki skupaj sodelujemo pri gradnji Kristusovega
skrivnostnega
Telesa
Občestvo s
Cerkvijo Kot udje Božje družine
in njegove Cerkve, nismo več sami. Zaupno in
skrivnostno smo povezani z Gospodom in drug z
drugim. Jezus pravi: "Ostanite v meni in jaz v
vas. Kakor mladika ne more sama roditi sadu, če ne
ostane na trti, tako tudi vi ne, če ne ostanete v
meni" (Jn 15,4). Cerkev je živo in delujoče telo
in mi kot udje prinašamo različne, a dopolnjujoče
se darove, talente, službe in odgovornosti. S tem,
ko živimo svojo poklicanost kot verni laiki
"nikoli ne moremo ostati izolirani od občestva,
ampak moramo vzajemno sodelovati z drugimi, z
živim čutom prijateljstva, veselja nad enakim
dostojanstvom in skupno predanostjo, da se trudimo
za to, da ogromen zaklad, ki ga je prejel vsak
izmed nas, obrodi svoj sad."[1]
Škofje in duhovniki imajo zelo resnično,
izjemno nujno potrebno in od Boga dano mesto v
Kristusovem Telesu. Zavedati se moramo ‒ četudi
imajo laiki enako dostojanstvo kot posvečeni
duhovniki, slednjega ne moremo mešati s posebno in
pomembno vlogo posvečenega duhovništva. Na kratko,
pred oltarjem, je duhovnik tisti, ki predseduje.
Kot nam pravi Pavel je Jezus "dal, da so nekateri
apostoli, drugi preroki, spet drugi evangelisti,
spet drugi pastirji in učitelji" (Ef 4,11). Te
službe so Cerkvi dane zato: "da se sveti
usposobijo za delo služenja, za izgrajevanje
Kristusovega telesa, dokler vsi ne pridemo do
edinosti vere in do spoznanja Božjega Sina, do
popolnega človeka, do mere doraslosti Kristusove
polnosti. Tako ne bomo več nedorasli otroci, ki
jih premetava in kot valove razburka vsak veter
nauka v človeški zvijačnosti in pretkanosti, v
blodnem zavajanju. Pač pa živimo iz resnice v
ljubezni, da bomo v vsem rastli vanj, ki je glava,
Kristus. Iz njega dobiva rast celotno telo,
združeno in spojeno z njim, ob sodelovanju
celotnega veziva, po delovanju, v skladu z mero
slehernega dela, tako da omogoča rast telesa in
gradi samo sebe v ljubezni." (Ef
4,12-16).
[1] Janez Pavel
II., Pridiga pri slovesnem evharističnem slavju ob
zaključku sedme redne splošne škofovske sinode
(30. oktober, 1987).
Prevod po: http://www.ignatius.com/promotions/cfe/documents/Disciples%20web%20pages.pdf
AKTUALNE
NOVICEBogomir Štefanič
ml., Škof mora biti
»škof za ljudi« (Vir: druzina.si)
Najdaljši
del tiskovne konference novega ljubljanskega
nadškofa p. Staneta Zoreta je bil namenjen
odgovorom na novinarska vprašanja. Zanimanje med
njimi je bilo veliko in novi ljubljanski ordinarij
ga je duhovito povzel s primerjavo: Pred leti ga
je na Triglavu ujela nevihta, ampak takratno
bliskanje je bilo »mačji kašelj« v primerjavi z
bliskanjem fotoaparatov, ki ga je sprejelo, ko je
tokrat stopil pred novinarje in
fotografe.
Kaj je torej
zanimalo novinarje slovenskih medijev? Ker je
nadškof Zore v predstavitvi poslanice omenjal
pomisleke, ki so ga spremljali ob informaciji, da
je izbran za ljubljanskega ordinarija, je šlo prvo
vprašanje v tej smeri: Kakšni so bili torej ti
pomisleki? »Ko je človek
postavljen pred izziv razmišljanja o nalogi, pred
kakršno me je postavila izbira papeža Frančiška in
mi jo je predstavil gospod nuncij, se spomniš vseh
razlogov proti; veš namreč, kako si na toliko
področjih nedorasel nalogi, ki je postavljena
predte – tudi zaradi tega, ker se zavedaš, da niti
ne poznaš vseh zahtev službe, ki naj bi jo
sprejel. Zaradi tega se zelo zavedaš svojih
omejitev, kar pa je pravzaprav nujno potrebno,
sicer bi človek v takšne službe vstopal s
predrznostjo, to pa nikoli ne bi bila dobra
popotnica,« je pomisleke mejah lastnih
sposobnosti, ki jih je predstavil nunciju,
pojasnil novi ljubljanski nadškof. P. Zore je
večkrat poudaril, da se ne spušča v razloge, zakaj
je bil imenovan, zdi pa se mu, da so »v vseh
poročilih, ki so romala v Rim, v vseh mnenjih, ki
so jih ljudje napisali o meni, najprej v
kongregacija za škofe, potem pa tudi papež
Frančišek spoznali, kot se je nekoč lepo izrazil
gospod /Anton/ Markelj, potrebne kreposti in
primerne slabosti, da sem lahko na mestu
ljubljanskega nadškofa«.
Zanj je bilo pri
dosedanjem delu značilno, da je bil v tesnem stiku
z ljudmi. Ali so bo to nadaljevalo tudi na novem
položaju? Nadškof Zore je pritrdil
podatku, da je bil do zdaj na takih postojankah,
kjer je bilo veliko srečevanj z božjim ljudstvom
(npr. na Brezjah, primorski Sveti gori) in je bil
resnično v položaju, ki je mogel oznanjati
evangelij in sprejemati ljudi, ki so na te svete
kraje prihajali zato, da bi srečali Boga. A stvari
se z novim položajem ne bodo spremenile: »Tudi
zdaj bom med ljudmi. Mislim, da je poslanstvo
škofa najprej biti škof za ljudi, da je prva
stvar, za katero mora skrbeti škof, pastorala, se
pravi skrbeti za božje ljudstvo, to pa pomeni biti
temu ljudstvu blizu, da spoznaš, kako diha, čuti,
kakšne so njegove stiske, pričakovanja, po drugi
strani pa tudi, da se od njih učiš.« Nadškof Zore
se je pri napovedi, da si bo še naprej prizadeval
za to bližino, naslonil tudi na besede papeža
Frančiška, ki je dejal, da mora škof vedno malo
zaostajati za božjim ljudstvom, kajti to je tisto,
ki ima čut Cerkve, tj. sensus Ecclesiae, ki po
Svetem Duhu deluje v Cerkvi in pozna smer, da »ne
bi slučajno škof brez ljudstva zgrešil
smeri«.
Na kakšno
cerkveno zgrešeno smer je ciljalo vprašanje, kako
namerava kot ljubljanski nadškof povrniti »vero v
Cerkve«, ki naj bi jo mnogi v zadnjih letih
izgubili. Po nadškofovih besedah
moramo v ospredje postaviti vero v Boga in ta tudi
v tem času ostaja. Morda se je v posameznih
trenutkih omajalo zaupanje v Cerkev. To zaupanje
pa »se ne more vzpostaviti z deklaracijami; tega
zaupanje se ne more pridobiti z ukazi, temveč
preprosto s tem, da bomo vsi skupaj /v Cerkvi/
živeli tako, kot moramo živeti, da bomo delali v
resnično dobro vseh ljudi, zlasti najbolj
potrebnih, in da bomo iskreni do vsakega človeka«.
Glede zaupanja pa je treba ločiti tudi različne
ravni. Kot pravi nadškof Zore, je zaupanje v
duhovnike, ki se »na terenu« srečujejo z ljudmi,
zelo veliko. Pogosto je tako slišati izjave v
slogu: Naš župnik je dober in fajn, ampak Cerkev
je pa malo problematična. Zaupanje torej je,
poudarja nadškof Zore, v »celotno institucijo pa
ga bomo lahko znova vzpostavili samo z
iskrenostjo, pristnostjo in
doslednostjo«.
Novi nadškof
prihaja iz frančiškanskih vrst in torej sledi
karizmi sv. Frančiška, ki je v marsičem spodbudil
spremembe v Cerkvi. Podobna ugotovitev velja tudi
za papeža Frančiška, ki je p. Zoreta imenoval na
novi položaj. Bo tudi sam sledil tem reformnim
zgledom? Za pošten odgovor na
vprašanje o reformah v ljubljanski krajevni Cerkvi
je po beseda nadškofa Zoreta še prezgodaj. Najprej
mora bistveno globlje vstopiti v življenje in
dihanje ljubljanske nadškofije, videti, kaj je v
njej dobrega – in tega je zelo veliko, kar je
treba priznati ter temu dati pravo mesto in
poudarke. Nadškof je imel pri tem, kot je pojasnil
v enem izmed odgovorov, v mislih predvsem
duhovnike, ki kažejo res veliko pripravljenost, da
živijo z ljudmi, h katerim so poslani, in jih
imajo iskreno radi, ter redovnike in redovnice, ki
imajo radi svoje karizme in poslanstvo. To je
»pričevanje Cerkve 'na terenu', ne pred kamerami
ali na naslovnicah časopisov«. Za kakšne nove
načrte in reforme so potrebne utemeljene pobude,
čas in ponižnost; biti morajo sad pogovorov,
skupnega iskanje, sicer je lahko vse skupaj
»rojeno le v eni glavi«, Duh pa veje v občestvu,
ki mu (božjemu ljudstvo, svetovalcem …) novi
nadškof namerava pozorno prisluhniti. Hkrati pa je
napovedal, da želi slediti zgledu sedanjega papeža
in morda »manj izpostavljati stvari, ki niso
pomembne za življenje Cerkve, za oznanjevanje
evangelija, za delitev zakramentov«.
Ali bo morda
sledil tudi »stanovanjskemu« zgledu papeža in
torej ostal, kjer biva
zdaj? Odgovor je jasen: na
Tromostovje v Ljubljani, kjer je p. Zore bival do
sedaj, bo prišel novi provincial, ki se mu bo
moral umakniti. Prišel bo torej živet na
ordinariat, kjer bo morda potreboval nekaj časa,
da se privadi na nove prostore, a selitve so že
sicer del redovniškega življenja: »Stanovanje je
na koncu koncev samo prostor, kjer prespiš in
delaš – nič drugega«.
Na eni strani
imamo torej visoka reformna pričakovanja, na drugi
strani ima Cerkev na Slovenskem veljavna
dokumenta, ki naj bi jima sledila pri iskanju
novih korakov: sklepni dokument plenarnega zbora
in dokumentPridite in poglejte, ki je sprožil
proces pastoralnega načrtovanja po župnijah.
Kakšno vlogo (še) imata? Pridite
in poglejte je pravzaprav dokument, ki šele
nastaja, saj je v »papirnati obliki« le
pripomoček, ki spodbuja in spremlja dogajanje po
župnijah. Nadškof Zore vsekakor meni, da se to
mora nadaljevati. Glede sinodalnega dokumenta pa
priznava, da se »nam je res nekoliko odmaknil iz
neposredne zavesti, se pa marsikaj tudi iz njega v
življenju Cerkve uresničuje, tako da stvari tečejo
…« Seveda pa ne smemo pozabiti: škofje, duhovniki
in vsi kristjani, že imamo »temeljni programski
dokument« – evangelij.
Pričakovano so
se novinarska vprašanja dotaknila tudi razmerja
med Cerkvijo in državo. Kaj novi ljubljanski
ordinarij pričakuje v tem razmerju?
Najprej to, da bo država »Cerkev
sprejemala kot partnerja v pogovoru, da bo Cerkev
imela prostor za svojo besedo, za oznanjevanje
svojega nauka, da bo imela priznan prostor za
uveljavljanje katoliškega socialnega nauka«.
Izrazil je tudi pričakovanje, da »bomo v dialogu z
državo vedno ostali spoštljivi in dialoški«, kajti
na takih temeljih »lahko rešimo vsa odprta
vprašanja, tudi tista najtežja – morda ne vedno v
najkrajšem možnem času, zato pa morda toliko bolj
trdno«. Nadškof Zore si te trdnosti želi tudi
zato, da »Cerkev ne bi bila na preizkušnji ob
vsaki zamenjavi oblasti«. Glede dialoga med državo
in Cerkvijo je podprlo pobudo, ki jo je dal
sedanji predsednik Slovenske škofovske konference
škof Andrej škof Glavan, za oživitev mešane
komisije, v kateri bi država in Cerkev »sproti
reševali vsa odprta vprašanja, ne pa da nas
presenečajo in spravljajo v zadrego«.
Kaj bi bilo
vendarle smiselno najprej postaviti na dnevni red
takšne komisije? Po nadškofovih
besedah je morda takšna stvar »pravilno umeščanje
verouka«. Veliko osnovnošolskih in tudi
srednješolskih otrok namreč obiskuje verouk, ta pa
»ni nikjer ovrednoten«. Sicer smo pri nas
»sposobni ovrednotiti vsak krožek, vsako
dejavnost«, kar je, kot je poudaril nadškof Zore,
prav in dobro, podobno pa bi lahko ovrednotili
tudi verouk po župnijah – čas, ki ga vanj vložijo
otroci in mladostniki ter njihovi starši. Tu bi
bilo potrebno priti do nekega dogovora. Kot
področji, kjer se pojavljajo različne pobude in
težave, je nadškof omenil še delovanje vojaškega
vikariata ter duhovno oskrbo v bolnišnicah in
zaporih, »verjetno pa bi se pokazalo še marsikaj
drugega, kajti potem, ko se začnemo pogovarjati,
se odprejo tudi prava vprašanja«. Gre za stvari,
ki so pravzaprav »dnevno na dnevnem redu«; nanje
je treba sproti odgovarjati in prihajati naproti
ljudem, kajti oboji – Cerkev in država – »smo v
službi ljudi«.
A vrnimo se k
notranjecerkvenim temam. Kako novi nadškof gleda
na vlogo novih gibanj v Cerkvi?
Ravno gibanja, ki so se v Cerkvi
porodila zlasti v prejšnjem stoletju, so znamenje,
kako Bog vedno pošilja odgovore na zahteve časa;
ta vrenja, ki smo jim priča v sodobni Cerkvi, so
znamenje navzočnosti Duha, ki svoje Cerkve ne
zapusti, je prepričan novi nadškof. Naloga
institucionalne Cerkve je, da jih zna integrirati
v življenje Cerkve, da »postanejo resnični kvas in
resnična sol: tako za nas, tudi 800 let stare
karizme, kakor za čas, v katerem
nastajajo«.
Osrednji
»globalni« dogodek v življenju Cerkve je ta čas
izredna škofovska sinoda o družini v Rimu, ki pa
po mnenju kritičnih opazovalcev v slovenskih
razmerah tako rekoč ne odmeva: zaznamovala jo je
precejšnja zadržanost glede ankete, ki je po
krajevnih Cerkve poizvedovala o stališčih do
ključnih vprašanj, ki si jih je na dnevni red
postavila sinoda; za razliko od tujine molčijo
domači teologi; ni pravih srečanj na to temo.
Kakšno vizijo ima novi nadškof za leto dni med
sedanjim izrednim in prihodnjim rednim zasedanjem
sinode o družini? P. Zore je
pojasnil, da je udeleženec sinode škof Andrej
Glavan, s katerim je v rednih stikih, iz katerih
je mogoče ugotoviti, da je delo v Rimu intenzivno,
pogovori pa odprti. Ob koncu sinode naj bi
predvidoma sprejeli sklepni dokument. »Ko bomo vse
te stvari dobili, ko bomo videli, kakšne so pobude
in spodbude, bo čas, da začnemo konkretne
pogovore, kako lahko delo sinode prinesemo tudi v
naš prostor,« napoveduje nadškof Zore. Ob tej
priložnost se je zahvalil vsem, ki v Cerkvi na
Slovenskem že zdaj veliko naredijo za družine,
zaveda pa se, da so potrebe »veliko večje, kot smo
jim sposobni v tem trenutku odgovoriti«. Izzivov
pri družinski pastorali je torej veliko, »verjamem
pa, da tudi dobrih rešitev – ob sodelovanju
vseh«.
Poseben izziv pa
še vedno predstavlja položaj mariborske
nadškofije. Kako lahko novi ljubljanski nadškof
pomaga sanirati tamkajšnji položaj oziroma
preprečiti, da bi se »škofje spuščali v take
zgodbe«? Ob takem vprašanje je
bilo najprej na mestu pojasnilo, da ljubljanski
nadškof nima jurisdikcije nad mariborsko
nadškofijo niti nad katero drugo škofijo; to so
namreč samostojne pravne osebe v Cerkvi v družbi.
Za mariborski primer je nadškofu Zoretu »žal, da
se je zgodil, a sedaj je tukaj in je zadeve treba
reševati«. Kolikor ve, tečejo ta čas intenzivna
dogovarjanja med mariborsko nadškofiji in bankami
upnicami, da bi prišli do nekega sporazuma glede
rešitve tega problema. Kako daleč so ti pogovori
oziroma kako blizu so morebitni sklenitvi
dogovora, p. Zore seveda ne ve, upa pa, da bo ta
proces uspešen. Če vendarle ne bo, bo v pogovorih
s škofi in strokovnjaki treba odgovoriti na
vprašanja, ki bi jih odprl tak izid pogovorov.
Tudi stečaj nadškofije po besedah nadškofa Zoreta
»ni nemogoč, nikakor pa ni v prvi
vrsti«.
Ali bi bilo
mogoče, da bi frančiškani »prevzeli« tudi
mariborsko nadškofijo – da bi bil torej novi
tamkajšnji ordinarij sobrat ljubljanskega?
»To pa bi bilo prehudo; ne bi bilo
dobro,« je spontano vzkliknil p. Zore in takoj
pojasnil svoj odgovor: ne gre za to, da bi imel
kar koli proti frančiškanom, saj »smo čist' fajn«,
a Cerkev je vendarle pestrost karizem, načinov,
kako se izraža Duh, zato se mu zdi primerno, da to
pride do izraza tudi na škofovski ravni življenja
Cerkve.
Novi ljubljanski nadškof bo
posvečen na nedeljo Kristusa Kralja, 23. novembra,
ob 15. uri v ljubljanski stolnici. Na vprašanje,
kdo bodo škofje posvečevalci, p. Zore danes še ni
imel odgovora, a je dodal, da bomo »vse pravočasno
izvedeli«.
Več na: http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/clanek/skof-mora-biti-%C2%BBskof-za-ljudi%C2%AB
Sinoda o
izzivih v zapletenih življenjskih položajih (Vir:
druzina.si)
Sinodalni
očetje nadaljujejo razprave o pastoralnih izzivih
pri delu z družinami. Šesta generalna skupščina je
bila namenjena zahtevnim pastoralnim položajem, ki
so na eni strani povezani s samimi družinskimi
razmerami, na drugi pa z zvezami med osebami
istega spola. Kot so izpostavili udeleženci,
Cerkev ni carina, ampak očetova hiša in mora torej
vsem osebam nuditi potrpežljivo spremljanje, tudi
tistim, ki so se znašli v težkih okoliščinah.
Prava katoliška Cerkev skrbi tako za zdrave
družine kot za družine v krizi, zato vsakodnevni
napor za posvečevanje ne sme biti ravnodušen v
odnosu do slabotnosti, kajti potrpežljivost
vključuje tudi dejavno pomoč
najšibkejšim.
Glede ugotavljanja ničnosti
zakona je bila s strani mnogih izražena potreba po
pospešitvi postopkov in po vključitvi več
pristojnih laikov v cerkvena sodišča, obenem pa je
bilo tudi opozorjeno na nevarnost površinskosti in
nujno zaščito spoštovanja resnice ter pravic vseh
vpletenih strani. Sinodalni očetje so jasno
poudarili, da je potrebna spoštljiva drža do
ločenih in znova poročenih, saj pogosto živijo v
trpečih razmerah ali družbeni krivici, trpijo v
tišini in v mnogih primerih iščejo pot, da bi bili
lahko postopoma polnejše udeleženi v cerkvenem
življenju. Po besedah udeležencev sinode mora biti
pastorala polna usmiljenja, ne pa
represivna.
V sinodalni dvorani so govorili
tudi o mnogoženstvu. Še vedno obstajajo poligamne
osebe, ki so se spreobrnile v katolištvo in želijo
prejeti zakramente krščanskega uvajanja, in
postavljeno je bilo vprašanje, ali obstajajo
specifična pastoralna merila, s pomočjo katerih bi
se v teh položajih lahko stopilo naproti s
primernim razločevanjem. Izražena je bila tudi
potreba po poslušanju pri pastorali istospolno
usmerjenih oseb.
Sedme generalne skupščine
se je znova udeležil tudi papež Frančišek, tema
razprav pa je bila namenjena pastoralnim izzivom
glede odprtosti za življenje. Kljub temu je večina
govorov nadaljevala temo šeste generalne skupščine
o zapletenih pastoralnih
položajih.
Sinodalni očetje so se vrnili k
vprašanju glede pristopanja k zakramentu
evharistije za ločene in znova civilno poročene
osebe. Poudarjena je bila nerazvezljivost zakonske
zveze, brez kompromisov, kar temelji na dejstvu,
da je zakramentalna vez objektivna realnost, delo
Kristusa v Cerkvi. To vrednoto je treba braniti in
zanjo skrbeti z ustrezno predzakonsko katehezo, da
se bosta zaročenca v popolnosti zavedala
zakramentalne značilnosti zveze in poklicanosti,
ki je del te naravne zveze. Primerno je tudi
pastoralno spremljanje parov po
poroki.
Predvsem pa je po mnenju sinodalnih
očetov potrebno gledati posamezne konkretne
primere, ki lahko pomenijo veliko trpljenje, ter
ločevati na primer med tistim, ki je zapustil
sozakonca, in tistim, ki je bil zapuščen.
Pastorala ne sme biti izključujoča, ne sme iti na
»vse ali nič«, ampak mora biti usmiljena, kajti
skrivnost Cerkve je skrivnost
tolažbe.
Poudarjeno je bilo tudi dejstvo,
da so ločene in znova civilno poročene osebe, ki
ne smejo pristopati k evharistiji, vsekakor člani
krščanske skupnosti. Glede skupnega življenja
neporočenega para je bilo rečeno, da so motivi
zanj pogosto gospodarski in socialni in ne
pomenijo zavračanja nauka Cerkve. Ta in druge
oblike zvez živijo z ohranjanjem želje po
krščanskem življenju in torej terjajo ustrezno
pastoralo. Podobno je bilo rečeno glede
homoseksualnih oseb: jasno je bilo poudarjeno, da
priznanje zakonske zveze med osebama istega spola
ni mogoče, potreben pa je spoštljiv in ne
razlikovalen pristop v odnosu do istospolno
usmerjenih.
V drugem delu sedme generalne
skupščine se je razprava osredotočila na vprašanje
pastorale glede odprtosti za življenje. Udeleženci
so govorili o odgovornem očetovstvu in poudarili,
da je dar življenja, enako kot krepost čistosti,
temeljna vrednota krščanskega zakona. Splav je bil
opredeljen kot težak zločin. Beseda je tekla o
številnih težkih razmerah, v katerih živijo mnoge
družine, denimo na določenih azijskih območjih,
ker prihaja do detomorov, nasilja nad ženskami in
trgovine z ljudmi. Udeleženci sinode so
razpravljali še o vprašanju glede odgovornosti
staršev za versko vzgojo otrok. To je osnovna
odgovornost, ki ji je potrebno nameniti ustrezno
pozornost. Rečeno je tudi bilo, da pastorala otrok
lahko postane stična točka za stik z družinami, ki
so se znašle v težkih razmerah. Ob koncu so
udeleženci zasedanja spregovorili še o bistveni
vlogi laikov pri apostolatu družine in
evangelizaciji družine ter tudi bistveni vlogi
laičnih cerkvenih gibanj, ki lahko spremljajo
družine v težavah.
Vir: Radio Vatikan / M.
M. Š.
Več na: http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/clanek/sinoda-o-izzivih-v-zapletenih-zivljenjskih-polozajih
Mojca M.
Štefanič, Odprto pismo
papežu Frančišku o zakonski zvezi (Vir: druzina.si)
V
Vatikanu med 5. in 19. oktobrom spremljamo
zasedanje izredne vesoljne škofovske sinode o
zakonski zvezi in družini, na katerem kardinali,
škofje in laiki z vsega sveta razpravljajo o tem,
kako bi ravnanje katoliške Cerkve uskladili z
nenehno spreminjajočo se stvarnostjo družinskega
življenja. 48 katoliških razumnikov z vsega sveta
je ob tej priložnosti napisalo odprto pismo papežu
Frančišku, v katerem se svetemu očetu zahvaljujejo
za sklic sinode o tako pomembni in življenjski
tematiki, obenem pa v zapisu predstavljajo podobo
zakonske zveze, za kakršno si želijo tudi podpore
s strani katoliške Cerkve.
V pismu
nagovarjajo vse udeležence sinode in v uvodu
izražajo svoje zadovoljstvo, da je papež pritegnil
pozornost svetovne javnosti in toliko zanimanja za
krščansko vero, pa tudi ganjenost nad papeževimi
izrazi ljubezni in usmiljenja, ki odsevajo
Kristusovo ljubezen in usmiljenje do vseh ljudi,
še posebej najšibkejših in zapuščenih.
Kot
pišejo, so kakor Cerkev tudi sami prepričani, da
je družina največji institucionalni dokaz
Kristusove ljubezni. Za tiste, ki želijo ljubiti,
kakor bi si želel Kristus, sta zakon in družina
nepogrešljiva, tako kot orodji odrešenja kot tudi
opora človeški družbi.
Papež je vse to
nedavno jasno poudaril. Papež Benedikt XVI. je
denimo zapisal, da je »zakonska zveza orodje
odrešenja, ne le za poročene, ampak za celotno
družbo«. V Veselju evangelija pa papež Frančišek
piše, da »nepogrešljiv prispevek zakona družbi
presega občutja in trenutne potrebe
para«.
Ta sinoda je priložnost, pišejo
podpisniki, da se izreče brezčasna resnica o
zakonski zvezi. Zakaj so takšne resnice pomembne,
se sprašujejo, in na kakšen način predstavljajo
resnično ljubezen, brez »izključevanja« in brez
»predsodkov«, brez katerih koli drugih očitkov, ki
jih je zakon danes deležen? Možje in žene morajo
nujno slišati resnico o tem, zakaj bi se sploh
morali poročiti. In ko so enkrat poročeni, zakaj
si Kristus in Cerkev želita, da si med seboj
ostanejo zvesti do konca svojega zemeljskega
življenja. Vedeti morajo, da ko bodo v zakonu
naleteli na težave (kar je za večino parov
neizogibno), bo Cerkev njihova opora, ne le za
posameznega zakonca, ampak za njun zakon kot tak.
Razumniki z vsega sveta v odprtem pismu
izražajo hvaležnost svetemu očetu, da tako goreče
piše o pomenu nove evangelizacije znotraj Cerkve:
»Evangelizacijska skupnost je z besedo in dejanji
vpletena v vsakodnevna življenja ljudi; premosti
lahko razdalje, če je potrebno, se je pripravljena
ponižati, sprejema človeško življenje, v drugih se
dotika trpečega Kristusovega telesa.« Podpisniki
predlagajo, da bi te papeževe besede v kontekstu
zakona in družine pomenile klic k osebni
odgovornosti, ne le za naše zakonce in otroke,
ampak za zakone vseh tistih, ki nam jih Bog
postavlja ob stran: sorodnikov in prijateljev,
župljanov in sošolcev.
Tveganje je veliko,
saj najnovejši podatki kažejo, kako se je v
zadnjih štirih desetletjih v obeh Amerikah, v
Evropi in Oceaniji občutno zvišalo število
neporočenih parov, ki živijo v skupnosti, število
ločitev in rojstev nezakonskih otrok, kar pomeni,
da je zakonska zveza v teh delih sveta izgubila
svoj pomen. V Združenih državah Amerike je število
sklenjenih zakonskih zvez najnižje v zgodovini,
neporočeno skupno življenje pa hitro postaja
sprejemljiva različica za zakonsko zvezo. Več kot
polovica otrok, rojenih materam, mlajših od
trideset let, je zdaj že nezakonskih. Med drugimi
negativnimi dejavniki so ti trendi povezani tudi s
slabšim družbenim in gospodarskim položajem, kar
še posebej velja za ženske in otroke.
Med
obstoječimi zakoni, pišejo razumniki, so številni
izredno krhki in pod hudimi pritiski. Med 40 in 50
% vseh prvih zakonov se v Združenih državah
Amerike s precejšnjo verjetnostjo konča z
ločitvijo. Ta stopnja še narašča z vsako vnovično
poroko, raziskave pa kažejo, da vzrok za to ne
leži v slabi kakovosti zakona, temveč v nezadostni
predanosti partnerju. Posledice ločitve in
skupnega neporočenega življenja so tako za otroke
kot tudi za odrasle številne in raznolike – od
revščine do slabših uspehov na področju
izobraževanja in slabšega duševnega zdravja; od
nepripravljenosti predajanja partnerju v odraslih
letih do zgodnejše smrti. In medtem ko je vsak
narod zgodba zase, raziskave kažejo, da so
posledice takšnega ravnanja več ali manj enake po
vsem svetu: na Kitajskem, Finskem, Švedskem, v
Urugvaju, Mehiki, Grčiji, Afriki in pri
vzhodnoazijskih narodih v Tihem oceanu.
Družbe po vsem svetu za pornografijo
plačujejo visoko ceno, še pišejo podpisniki
odprtega pisma. Raziskave o vplivu pornografije na
medsebojne odnose kažejo, da je pornografija eden
pomembnejših dejavnikov pri razpadu zakonske
zveze, žal pa zaenkrat ne obstaja dolgoročna
raziskava o vplivu pornografije na zakon. Kljub
številnim izzivom so razumniki z vsega sveta
pripravljeni na »spopad«: po njihovih besedah so
izzivi zato, da jih premagujemo, pri tem pa moramo
biti stvarni, ne izgubiti veselja, poguma in upov
polne predanosti.
Podpisniki predlagajo
»drzen« način za evangelizacijo poročenih parov
(pa tudi njihovih otrok, kar bo dolgoročno
vplivalo tudi na njihove zakone): ustanovitev
manjših občestev zakonskih parov, ki drug drugega
brezpogojno podpirajo v poklicanosti v zakonsko
življenje. Ta občestva bi nudila podporno mrežo,
ki bi temeljila na verskih in družinskih vezeh, na
zavezanosti zakonski zvezi do konca življenja in
odgovornosti do sozakonca.
Ob tem navajajo
tudi praktične primere, kako bi takšna občestva
ustanovili in ohranjali. Med drugim predlagajo,
naj Papeški svet za družino izpelje raziskavo o
vlogi pornografije na področju zakonske krize,
pomemben dejavnik po njihovem mnenju je tudi
vzgoja semeniščnikov. Duhovniki bi morali spoznati
koristne plati in dejavnike ogroženosti zakonske
zveze ter posledice ločitve in neporočenosti na
otroke in družbo. Tudi župljani naj bi se zavedli
velikega vpliva, ki ga lahko imajo na zakone
prijateljev in sorodnikov, saj podatki kažejo, da
navzočnost ločenih zakoncev zviša možnost ločitve
v neposredni okolici, pozitiven zgled zakonskega
življenja pa lahko spodbudi prizadevanja za
ohranitev zveze.
Pisci odprtega pisma tudi
predlagajo, naj se v župnijah podpira in spodbuja
spravo med sprtimi in morda že civilno ločenimi
zakonci, škofje pa bi lahko med nedeljskimi
bogoslužji spodbudili molitev za močne, zveste
zakone. Koristna bi bila tudi podpora zakonodaji o
zakonski zvezi, pri čemer velja spodbujati
ohranitev pravičnih predpisov in vztrajati pri
spremembi določil, ki institucijo zakonske zveze
slabijo. Na ločitvenih sodiščih pa naj bi
pristojni spodbujali upoštevanje verske
svobode.
Dosega katerega koli izmed teh
ciljev na mednarodni ravni bi po mnenju
podpisnikov pomenila velik korak naprej za
zakonsko zvezo in družino, če bi uspeli uresničiti
vse, pa bi to lahko obrnilo smer krize zakonskih
zvez po vsem svetu. Razumniki svetemu očetu
izrekajo zaupanje, da bo pripomogel k uspehu in
razcvetu zakonske zveze, s tem da bo poudaril
izreden pomen zakonskega podarjanja – na kateri
koli družbeni ravni, na vseh koncih sveta.
Ob koncu pisma se podpisniki še enkrat
prisrčno zahvaljujejo vsem udeležencem sinode za
njihovo pripravljenost sodelovanja in jim
zagotavljajo svoje molitve za uspeh sinodalnega
zasedanja.
Med podpisniki so med drugim
tudi Jason in Crystalina Evert, avtorja knjige Kako najti pravo ljubezen, ki je
letos v prevodu izšla pri založbi Družina, in Mary
Ann Glendon, ugledna profesorica prava s
Harvardske univerze.
Več na: http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/clanek/odprto-pismo-papezu-francisku-o-zakonski-zvezi MD, Peta
številka revije Cerkev danes je posvečena sinodi o
družini. V njej je tudi intervju z zakoncema
Friso. (Vir: radio.ognjisce.si)
Anna
in Alberto Friso sta svetovna odgovorna za gibanje
Novih družin pri Marijinem delu ter člana
Papeškega sveta za družino in člana
pripravljalnega odbora za sinodo. Nove družine je
sicer ustanovila Chiara Lubich leta 1967. "Chiara
takrat gibanja Novih družin ni zaupala duhovnikom
ali redovnikom, temveč poročenim fokolarinom
(posvečenim laikom v gibanju), ki jih je videla
kot naravne animatorje družin v slogu: družine za
družine. Cilji, ki jim je postavila, so bili za
tiste čase zelo inovativni. Razen tega ob
ustanovitvi leta 1967 skoraj še ni bilo tečajev
priprave na zakon. Chiara je že takrat naročila
poročenim fokolarinom, naj se sistematično
posvetijo formaciji zaročencev", je o delu
ustanoviteljice povedala Anna Friso.
Z
delom za družino se Anna in Alberto ukvarjata od
leta 1968, najprej sta v domačem kraju ustanovila
skupine Novih družin, nato pa sta se preselila v
središče gibanja v Grottaferrati pri Rimu, kjer
nadaljujeta delo zakoncev Zanzzucchi, ki sta bila
prva odgovorna. "Od leta 1994 redno sodelujeva
tudi s Papeškim svetom za družino, od lani pa tudi
pri pripravah na sinodo o družini," sta
povedala.
Leta 1980 je papež Janez Pavel II
predlagal prvo sinodo svojega papeževanja, njena
tematika pa je bila tako kot zdaj družina. Za Anno
se zdi zelo pomenljivo, da sta papež Wojtyla in
papež Frančišek prvo sinodo svojega papeževanja
posvetila isti temi. "Kot da bi nam tako želela
izraziti svoje globoko sporočilo: da se tudi v
Cerkvi vse začne pri družini." Prvič tudi sama
sodelujeta pri pripravi na sinodo, ki se ukvarja
tudi z istospolnimi, znova poročenimi, ločenimi, o
čemer pravita, "da pravilen pristop ni odstraniti
trn iz očesa drugega, temveč pomagati mu pri
oblikovanju spoznanja, da Bog neskončno ljubi vse.
To oznanjenje je namenjeno vsem, ne samo tistim v
neurejenih razmerah." Tudi Chiara Lubich se je že
v 60 letih zavedala zakonskih težav in opozarjala
na zakonce v krizi, tudi ločence, čeprav se o tem
še ni govorilo. "Govorila je, da so ravno te
družine, skupaj s sirotami in vdovami, izraz krika
zapuščenega Jezusa na križu, ki od nas pričakuje
odgovor in ljubezen," je pojasnila
Anna.
Papež si sicer ne zatiska oči pred
resničnim stanjem družin, vendar je po njunem
mnenju želel "razširiti preozek pogled javnega
mnenja na družinsko problematiko in novinarje
spomnil, da bo sinoda, poleg vprašanja ločenih,
družino obravnavala širše, poudarila tudi njene
zaklade in dragocenost." Omenila sta tudi
pričakovanja in sklepe ob izdaji papeške okrožnice
Humanae Vitae, ki se je ukvarjala z vprašanjem
kontracepcijske tabletke, za katero so celo
nekateri duhovniki in škofi pričakovali, da ji bo
enciklika dala prosto pot. Razočarana pa sta
takrat ugotovila, da so časopisi bolj poudarjali
zavrnitev tabletke kot pa lepoto zakonske
ljubezni, ki je opisana v encikliki. Zato si zdaj
želita, da sinoda ne bi izdala le seznama
prepovedi, temveč bi to storila tako, da bi
katoličanom in tudi širši javnosti pokazala, kako
prepoznati lepoto družine, kar je po njunem mnenju
tudi želja papeža Frančiška.
Tudi zakonca
Friso sta dodelovala pri vprašalniku kot odgovorna
za Nove družine. Podala sta širok pogled na to
institucijo in predlagala rešitve glede na
izkušnje Novih družin, kot so nujna učinkovitejša
priprava na zakon, prevrednotenje položaja ločenih
v Cerkvi in sprejemanje na novo poročenih. Alberto
je povedal, da so bili njuni "predlogi izjemno
dobro ocenjeni tako s strani Papeškega sveta kot
Generalnega tajništva sinode. Prosili so nas, naj
predlagamo imena parov iz različnih delov sveta
kot možne auditores. Julija smo izvedeli, da je
bila izmed 14 predlaganih družin ena že
potrjena."
Gibanje Nove družine izvaja
programe za zakonce v krizi, ki že žanjejo uspehe.
"Na terenu poskušamo zagotoviti podporo in osebno
spremstvo tistim ločencem, ki se odločijo ostati v
zvestobi prejetemu zakramentu, čeprav jim zvestoba
ni vrnjena. Poskušamo tudi v družinskih skupinah
sprejemati pare, ki živijo v novih zvezah, da bi
jih podprli pri skupnem življenju vere,
starševskih nalogah in stabilnosti
para."
Alberto je opozoril na znova
poročene in upa, da bo sinoda rešila vprašanje
njihovega obhajanja, "zlasti zaradi spreobrnjencev
v katoliško vero in tistih, ki so jo odkrili na
novo, a so se morali že takoj spopasti z bolečino,
da ne morejo biti v polnem občestvu s svojo
Cerkvijo. A tudi, če sinoda te rešitve ne bo
našla, ostaja vera, da nihče ni izključen iz božje
ljubezni, da tudi njih Bog neizmerno ljubi. Ravno
to sporočilo že ves čas širimo po vsem
svetu."
Konec junija je izšel Instrumentum
laboris za sinodo 2014, ki je po besedah zakoncev
Friso izjemen dokument, ker sta v njem izražena
skrb Cerkve za družino in nov odnos do zakonskih
težav, zaznamovan z upanjem, odprtostjo in
brezpogojnim sprejemanjem. "To, kar mora zavzeti
prvo mesto, je podoba Cerkve, ki sprejema, ki ne
obsoja, ki vse vabi in pričakuje. Ravno k takšnemu
sprejemanju dokument vabi župnije, škofije,
redovne skupnosti, a tudi gibanja, ki jih večkrat
imenuje 'orodja za evangelizacijo' in pomoč
posamezniku in njegovi veri."
Vir: druzina.si
Več na: http://radio.ognjisce.si/sl/159/svet/15088/
Svetopisemski
maraton 2014 z naslovom "Učite se od mene" (Vir:
Katoliska-cerkev.si) Na
Svetopisemskem maratonu se bo ob branju »Knjige
vseh knjig« predvidoma zbralo preko 1.500 bralcev
iz različnih župnij, gibanj, skupnosti in
združenj. Ena glavnih odlik Svetopisemskega
maratona je, da se že vse od leta 2009 ob
»maratonskem« branju Svetega pisma povezujemo tudi
kristjani iz različnih Cerkva.
Potek maratonskega
dogajanja v Ljubljani Svetopisemski
maraton se je torej začel v nedeljo, 12. oktobra
2014 ob 20. uri z uvodnim koncertom ameriškega
gospel glasbenika Dona Axoma, ki piše svoje pesmi
po izkušnjah hoje za Kristusom. Dogodek ohranja
ekumenski značaj, saj bodo z nami svoja kratka
razmišljanja ob naslovu Učite se od mene podelili:
pastorja Zmago Godina in Steve Telzerow ter jezuit
p. Damjan Ristič.
Po uvodu se je v Marijini
kapeli poleg cerkve pričelo neprekinjeno
»maratonsko« branje, ki ga bodo čez teden
dopolnjevala bogata predavanja ter pričevanjski in
pogovorni večer, na katerih bodo sodelovali: p.
Karel Gržan, p. Branko Cestnik, p. Vili Lovše,
Matjaž Črnivec, Saša Knežević, Zakonca Tootil,
Karmen Kristan, Dani Siter in drugi. Celoten
program spremljevalnih dogodkov je na voljo na
spletni strani Svetopisemskega maratona:www.svetopisemskimaraton.si/program.
Svetopisemski
maraton bomo zaključili v nedeljo, 19. oktobra ob
17. uri v cerkvi sv. Jožefa s premiero nove
monodrame Gregorja Čušina Peti
evangelij.
Več kot petdeset
mini Svetopisemskih maratonov po
Sloveniji Sveto pismo se bo med
letošnjim Svetopisemskim maratonom prebiralo v več
kot 50. krajih po vsej Sloveniji. »Mini«
svetopisemski maratoni bodo trajali od trajali od
nekaj ur, pa vse do 24-urnega branja. Spored teh
dogodkov najdete na spletni strani Svetopisemskega
maratona pod zavihkom »Mini SP maratoni«. Vse
dodatne podrobnosti so na voljo na spletni strani
Svetopisemskega maratona www.svetopisemskimaraton.si ter
pri koordinatorju Svetopisemskega maratona g.
Benjaminu Siterju po e-pošti: [email protected] in
telefonski številki 040/980 891.
Več na:
http://katoliska-cerkev.si/svetopisemski-maraton-2014-z-naslovom-ucite-se-od-mene
| | |
MOLITEV
Marija, presrčno te
ljubim
z ljubeznijo vso kot
takrat,
ko zate v vrtove
dehteče
hodila sem cvetja
iskat.
Ne morem zdaj vencev ti
viti
iz skromnih jesenskih
cvetlic:
kako bi dostojno
krasile
najlepšo Kraljico
devic?
In vendar tri vence bom
zvila:
glej, v prvem bo tvoja
radost,
bo v drugem vse tvoje
trpljenje
in v tretjem vsa tvoja
svetost!
Pa kaj to, če cvetje
umira,
če pusta in gola je
plan:
iz srčnega cvetja,
Marija,
tri vence ti vijem vsak
dan.
iz molitvene revije
Magnifikat
|
29. nedelja
med letom, misijonska
nedelja
12.
oktober, Mt 22,15-21
»Tedaj jim je rekel: 'Dajte torej
cesarju, kar je cesarjevega, in Bogu, kar je
Božjega.'« (Mt
22,21)
Davčno
vprašanje. Davčni denar
Tedaj so farizeji odšli
in se posvetovali, da bi ga ujeli v besedi. In
pošljejo k njemu svoje učence skupaj s herodovci
in rekó: »Učenik, vemo, da si resnicoljuben in v
resnici učiš pot božjo in se za nikogar ne meniš,
ker ne gledaš na osebo. Povej nam torej, kaj se ti
zdi: ali se sme cesarju dajati davek ali ne?«
Jezus pa je spoznal njih hudobnost in rekel: »Kaj
me skušate, hinavci? Pokažite mi davčni novec!«
Prinesli so mu denar. In reče jim: »Čigava je ta
podoba in napis?« Rekó mu: »Cesarjeva.«
Tedaj jim pravi: »Dajte torej cesarju, kar je
cesarjevega in Bogu, kar je božjega.«
|
Besede vere
za vsakogarHenri
Nouwen, Izbrati svoje
prijateljeDuhovno
življenje nenehno predpostavlja izbire. Ena izmed
najpomembnejših je izbira ljudi, s katerimi
razvijamo odnos tesne povezanosti. Ta na tem svetu
traja omejen čas. S kom in kako bomo živeli? To je
nedvomno najpomembnejše vprašanje v našem
življenju. Starši se ne obremenjujejo brez razloga
o osebah, ki jih njihovi otroci vodijo domov kot
tovariše pri igri, kot prijatelje, kot fanta,
dekle. Zavedajo se, da je sreča njihovih otrok v
veliki meri odvisna od tistih, ki so jih izbrali
za svoje bližnje.
Koga vprašati za nasvet?
S kom preživljati proste večere? S kom oditi na
počitnice? Včasih govorimo in ravnamo kot da imamo
glede tega zelo malo izbire. Včasih ravnamo kot bi
ne mogli imeti sreče, da bi bil kdo naš prijatelj.
Toda to je pasivno in obenem fatalistično
ravnanje. Če zares verjamemo, da nas Bog ljubi z
neskončno in brezpogojno ljubeznijo, lahko
zaupamo, da so na tem svetu možje in žene, ki nam
to ljubezen želijo pokazati. Vendar se ne smemo
zadovoljiti, da pasivno čakamo, da nam nekdo
ponudi svoje prijateljstvo. Zaupajoči v Božjo
ljubezen, imamo lahko pogum in zaupanje, da
tistemu, po komer se razodeva Božja ljubezen,
rečemo: "Vesel sem, da sem te spoznal, rad
preživljam čas s teboj. Rad bi postal tvoj
prijatelj. Kaj pa ti?"Vir:
http://croire.com/Les-formations-Croire.com/Vie-spirituelle/10-jours-avec-Henri-Nouwen |
Gradiva Duhovnost
11.
poglavje priročnika Na poti k izviru: Moja
poklicanost in
poslanstvo
12. poglavje: Skrb
naše župnije za prepoznavanje poklicanosti in
poslanstva
Vprašalnik o uresničevanju
pastoralnega načrtovanja po župnijah.
Druga gradiva Škofijskega urada za
laike Vsa gradiva uradov
Pastoralne službe Nadškofije Ljubljana pa najdete
na naslednji
povezavi. |
|
Vabimo
vas...
Vprašalnik o
uresničevanju pastoralnega načrtovanja po
župnijah
Na
Pastoralni službi smo pripravili vprašalnik o
uresničevanju pastoralnega načrtovanja po
župnijah. Župnike prosimo, naj ga skupaj s člani
ŽPS izpolnijo na prvi seji ŽPS. Izpolnjeni obrazec
naj župniki vrnejo dekanu na oktobrski pastoralni
konferenci. Na podlagi izpolnjenih obrazcev bomo v
škofijskih telesih oblikovali temeljne cilje
nadškofije in pripravili ustrezna gradiva, ki vam
bodo v pomoč pri delu na
župnijah.
Vprašalnik je na voljo
tudi v e-obliki:
Vprašalnik
Slovenci
pridimo k sebi
Civilna iniciativa
Prebudimo Slovenijo vabi na srečanje, ki bo 18.
oktobra, od 9.30 do 13.30, na Otočcu, potekalo pod
geslom: Slovenci, pridimo k sebi. Predavali bodo
ddr. Klemen Jaklič: Država Slovenija, dr. Drago
Štoka: Državljani Slovenije; dr. Janez Cerkovnik:
Veter veje in prebuja gibanja in p. Marko I.
Rupnik: Na koga naj se zanesem, Gospod.
Srečanje
članov ŽPS
Srečanje članov ŽPS bo
potekalo v Zavodu sv. Stanislava (od 9.00 do
13.00) in sicer v dveh terminih. V soboto, 8.
novembra, bo srečanje za udeležence iz
dekanij 1. in 3. arhidiakonata (dekanije:
Ljubljana-Center, Ljubljana-Moste,
Ljubljana-Šentvid, Ljubljana-Vič/Rakovnik, Kamnik,
Domžale, Litija, Zagorje); v soboto, 15.
novembra, pa bo srečanje za udeležence iz
dekanij 2. in 4. arhidiakonata (dekanije:
Radovljica, Kranj, Šenčur, Tržič, Škofja Loka,
Vrhnika, Cerknica, Ribnica, Grosuplje). Namen
srečanja je prepoznavati, potrditi ter okrepiti
poklicanost in poslanstvo
laika/duhovnika.
Navedeno srečanje bo
obenem nadomestilo dekanijska srečanja za člane
ŽPS, ki običajno potekajo ob koncu meseca
novembra, zato ste k udeležbi poleg predstavnikov
ŽPS, ki so se že doslej udeleževali izobraževanj
za pastoralno načrtovanje, vabljeni vsi župniki in
drugi člani
ŽPS. | | |